يكي از ظرايف صنايع دستي ايران، قلمزني بر روي انواع فلزات و آلياژهاست كه سابقهيي بسيار طولاني دارد.
قلمزني محصولات مس و برنج
قلمزني هنر نقر (كندن) نقوش بر اشياء فلزي است. اين هنر در كشورمان همواره با استيل ايراني ملازمت داشته و نقوش آن، گل و بتههاي ايراني بوده است. در نقر فلز، معمولاً منقاش قلمزن، تراشههاي فلزي يا ناهمواريهايي در حدود خطوط شكافها باقي ميگذارد و استاد قلمزن يعني صنعتگري كه كارا و قلمزن است، در پايان كار، اين تراشهها را با كاغذ سمباده پاك ميكند و خطوط را هموار ميسازد. به هر حال قلمزني هنري است كه طي آن هنرمند قلمزن، نقوش اصيل و سنتي را با ابزار و وسايل ساده و دستي ولي با مهارت و هنرمندي، بر روي شيء مورد نظر نقر ميكند.
در گذشته هنرمندان اين رشته در زمينهي ساخت و پرداخت انواع ظروف و آثار ديگري از فلزات و آلياژهاي مختلف فعاليت داشتند و بر روي طلا و نقره نيز به قلمزني ميپرداختند. ولي در حال حاضر، كار اين گروه بيشتر به نقش نشاندن بر روي مس و برنج و آلياژهاي مختلف و ندرتاً به قلمزني بر روي نقره محدود ميشود. همچنين در گذشته هنرمندان اين رشته اشياء و آثار و محصولاتي را كه به قلمزني روي آن ميپرداختند خودشان تهيه ميكردند در حاليكه هم اينك اين كار توسط كارگاههاي ساخت انجام ميشود و كمتر اتفاق ميافتد كه صنعتگر قلمزني، خودكار ساخت شيء را نيز انجام دهد.
براي قلمزني ابتدا پشت سطح شيء يا اثري را كه قرار است قلمزني كنند، باز ميپوشانند تا ظرف خالي طي مرحلهي قلمزني بر اثر ضربات چكش و فشار قلم، تاب برنداشته و هم از سر و صداي زياد جلوگيري شود. براي اين عمل يعني قيراندود كردن پشت كار، قير جامد را در دستگاه ذوب قير، ذوب ميكنند. سپس قير ذوب شده به صورت لايه به لايه روي محل مورد نظر ميكشند تا قشر نسبتاً ضخيمي تشكيل گردد پس از سرد شدن ظرف، با كشيدن دوغاب سفيدي، محل مورد قلمزني را جهت طراحي آماده ميكنند. دوغاب مذكور صرفاً براي بهتر نمايان شدن خطوط طراحي ميباشد كه به وسيلهي مداد كشيده ميشود.
طراحي طرحهاي ظروف قلمزني كه اكثراً از طرحهاي سنتي الهام ميگيرد به چند طريق به مرحلهي اجرا گذاشته ميشود:
- رسم طرح توسط شخص قلمزني كه در طراحي نيز مهارت دارد مستقيماً روي سطح مورد نظر.
- رسم طرح بر روي كاغذ، و سوزني نمودن خطوط اصلي، سپس به وسيلهي كوبيدن سمبه (پارچهاي كه درون آن را از گرد زغال يا جوهر پر نمودهاند) بر روي كاغذ، اثر قسمتهاي سوراخ شده را بر روي سطح كار،ايجاد و سپس شروع به قلمزني مينمايند.
در حال حاضر در اصفهان يعني مهمترين مركز ساخت و قلمزني مس و برنج، حدود 81% از قلمزنان خود طراح و اجراكننده ميباشند. حدود 7% از طرحهاي ديگران استفاده نموده و طرحهاي خريداري شده را كه بر روي كاغذ كشيده شده مورد استفاده قرار داده و كپي كاري ميكنند. 12% ديگر نيز صرفاً به خردهكاري ميپردازند.
زماني كه طرحها و نقوش روي كار پياده شدند، به وسيلهي ابزاري به نام نيم بر يا قلم خطوط اصلي را كندهكاري ميكنند. آنگاه زمينههاي كار را به وسيلهي ابزارهاي مختلف كه انواع گوناگون قلم فلزي ميباشد، نقش ميزنند و به اصطلاح پُر ميكنند. سپس نوبت روسازي است كه در اين مرحله روي طرحها را با قلمهايي كه بر سر آنها نقش مايههاي مختلفي حك شده است، تزيين مينمايند. قلمهاي اين مرحله عبارتند از: حصيري، قلمگيري، گرسواد، سمبه، يك تو، نيم ور، كلفتي، كف تخت و … كه اين نامگذاريها متناسب با نقشهاي حك شده بر سر هر كدام ميباشد. قلمهايي كه در زمينهسازي به كار ميروند، عبارتند از: شوته، گرسوم، تك، يك تو.
قلمزني به شيوههاي مختلفي انجام ميشود در صورتي كه فقط گود كردن خطوط، مورد نظر صنعتگر باشد، كار تقريباً ساده است. چه آن كه اين كار به سادگي قابل انجام بوده و وي ميتواند به كمك ضرباتي كه بر خطوط وارد ميآورد، به آنها حالت فرورفتگي بدهد ولي در اكثر موارد، قلمزني بر روي فلز به طور برجسته انجام ميشود يا تركيبي از نقوش برجسته و فرورفته است كه در اين صورت ميبايست قسمتهاي متن طرح با كمك ابزاري خاص كوبيده و گود شود تا خطوط برجسته بماند و خودشان را نشان بدهند. گاهي نيز استادكار مربوطه ناچار است براي تكميل كار از دو سوي محصول به قلمزني بپردازد. كه در اين صورت بعد از اتمام قلمزني يك روي محصول، قير آن را پاك كرده و روي ديگرش را در قير قرار ميدهد و عمل قلمزني را به انجام ميرساند. بديهي است كه در شرايطي كه فرضاً قلمزني بر روي شيء هموار (نظير سيني، بشقاب، كاسه و …) مورد نظر باشد، اين كار به سهولت امكانپذير بوده و صنعتگر مشكلي نخواهد داشت. ولي چنانچه شيئي كه قلمزني بر روي آن انجام ميشود، داراي حالت كروي يا بسته باشد (نظير تنگهاي دهان تنگ، گلدان و …)، صنعتگران معمولاً قسمتي را كه بايد برجسته نمايانده شود، به طور مجزا ساخته و آن را به گونهاي كاملاً ظريف روي كار لحيم ميكنند. قسمتي كه به طور افزوده بر روي محصول قرار ميگيرد، براي آن كه از زيبايي فراورده نكاهد، معمولاً با نقوش فرورفتهاي كه لبهي آن را با سطح محصول پيوند ميدهد، محاط ميشود. گاهي نيز هنرمند قلمزن برحسب ضرورت بنا به ذوق و سليقهي خود به مشبككاري، ترصيع و طلاكوبي محصول ميپردازد.
نقوشي كه امروزه مورد استفادهي قلمزنان قرار ميگيرد،بسيار متنوع بوده و متداولترين آنها عبارتند از: مشبك (كه خود نوعي از قلمزني ميباشد)، اسليمي، ختايي، گل و بوتهي شاه عباسي، مسجد شيخ لطفاله منبت، اشكال حيواني، شكار و … كه در واقع اين طرحها از نگارههاي عاميانه يا سنتي الهام و مايه گرفته است.
در مرحلهي قلمزني از وسايلي استفاده ميشود كه عمدتاً عبارتند از:
- انواع قلمها (كه گاه تعدادشان به 140 يا بيشتر نيز ميرسد)
- پرگار (در اندازههاي مختلف)
- چكش
- متر
- قيچي
- دستگاه ذوب قير
پس از اتمام كليهي عمليات قلمزني قير را به وسيلهي حرارت از محصول جدا كرده و باقيماندهي آن بر بدنهي ظرف را نيز توسط نفت پاك ميكنند. سپس ظرف جهت هموار كردن يا صاف كاري و در صورتي كه قطعات جداگانهيي داشته باشد، به منظور سوار كردن قطعات و لحيمكاري، به كارگاه صنعتگر سازنده برده ميشود. البته لحيمكاري در اين مرحله توسط آلياژ قلع صورت ميگيرد تا قسمت لحيم شده همرنگ زمينهي ظرف باشد و صافكاري نيز توسط چكش چوبي يا چكشي كه بر سر آن چرم قرار داده شده (جهت صاف كردن و هموار كردن ظرف كه در هنگام قلمزني تاب برداشته، فرورفتگي و برآمدگي پيدا كرده) انجام ميپذيرد. پس از صافكاري و چسباندن قطعات، ظرف جهت پرداخت شدن به كارگاه پرداختكاري برده ميشود و به وسيلهي فرچه با صابون تميز و پرداخت ميگردد. ذكر اين نكته ضروري است كه تا حدود 30 سال قبل، كار پرداخت تماماً با دست صورت ميگرفته است ولي در حال حاضر به وسيلهي دستگاه فرچه نيز صورت ميپذيرد.
مرحلهي نهايي و تكميلي كار سياهكاري است كه در كارگاه قلمزني انجام ميشود، به اين ترتيب كه سطوح قلمزني شده را به وسيلهي مخلوطي از دوده و واكس ميپوشانند به نحوي كه كليهي قسمتهاي فرورفته از اين مخلوط پر شود. سپس سطح كار را به وسيلهي قطعاتي از پارچه پاك كرده و صيقل ميدهند، لذا كليهي جزييات قلم خورده و فرو رفته به رنگ سياه و قسمتهاي برجسته به رنگ اصلي ظرف در ميآيند كه البته اين امر موجب نماياندن بيشتر و بهتر خطوط طرح و در نتيجه زيبايي فزونتر محصول ميشود.
در حال حاضر علاوه بر اصفهان كه قلمزني مس و برنج در آن از رونق فوقالعادهاي برخورده است، در شهرهاي تهران، طبس، و كرمانشاه نيز قلمزني روي مس تا حدودي مرسوم و متداول است.
مطالب مرتبط:
آشنایی مختصری با هنر فلزکاری
عمل رنگ ها در پوستر
رنگ های هماهنگ در پوستر
رنگ های مرتعشی در پوستر
رنگ های سالم در پوستر
شناسایی رنگ های شاد در پوستر
حرارت رنگ در پوستر
تاثیرات رنگ در ارتباطات (پوستر)
هنر کاشی کاری در اسلام (بخش چهاردهم)
هنر کاشی کاری در اسلام (بخش سیزدهم)
هنر کاشی کاری در اسلام (بخش دوازدهم)
هنر کاشی کاری در اسلام (بخش یازدهم)
هنر کاشی کاری در اسلام (بخش دهم)
هنر کاشی کاری در اسلام (بخش نهم)
هنر کاشی کاری در اسلام (بخش هشتم)
هنر کاشی کاری در اسلام (بخش هفتم)
هنر کاشی کاری در اسلام (بخش ششم)
هنر کاشی کاری در اسلام (بخش پنجم)
هنر کاشی کاری در اسلام (بخش چهارم)
هنر کاشی کاری در اسلام (بخش سوم)
هنر کاشی کاری در اسلام (بخش دوم)
هنر کاشی کاری در اسلام (بخش اول)
پری یوش گنجی هنرمند معاصر
منصوره حسینی هنرمند معاصر
حضور زنان در هنرهای تجسمی
آمار شرکت کنندگان زن و آثار انتزاعی آنها در بی نیال ها
آثار انتزاعی زنان در پس از انقلاب
حضور زنان در هنرهای تجسمی (بخش دوم)
حضور زنان در هنر هاي تجسمي (بخش اول)
علائم اطلاعاتی در کلوین
کلوین در عکاسی
وضوح تصویر در عکاسی
شیوه انتزاعی در عکاسی
شیوه رمز یا سمبلیسم در عکاسی
شیوه شبیه سازی در عکاسی
تشریح پیامهای بصری در عکاسی
هنر عکاسی
دوربین عکاسی
عکاسی
دانستنی ها در هنر
شکست قوانین و هنجارهای هنری در دوره ی کلاسیک
طبیعت گرایی در هنر
نبوغ، فرد گرایی و خود انگیختگی در هنر
اگزوتیسیم در فرهنگ هنر
آزادی بیان، تفکر و اندیشه در هنر
هنر رمانتیک
فلسفه هنر رمانتیک
هنر رمانتیک
معنی هنر
فرش در عصر افشاریه-زندیه-قاجاریه-پهلوی
فرش در عصر صفویه
فرش در دوره مغول و تیموری
فرش در دوره سلجوقیان
فرش در دوره ساسانيان
تاریخچه قالی بافی
هنر ایرانی (قسمت اول)
هنر ایرانی (قسمت دوم)